Utökat samarbete med Ahlsell

BDX har gått in i ett utökat samarbete med Ahlsell. Sedan tidigare har vi skött distributionen runt om i Norrbotten men sedan 1 juni utökas uppdraget till att även omfatta fjärrtransporter från Hallsberg.

Genom våra medleverantörer Råab och ACX logistics kommer två fjärrtransportbilar att gå varje dag från Ahlsells lager i Hallsberg. En utmaning i uppdraget är Ahlsells stora utbud av produkter.

– Det ställer krav på vår transportledning att pussla ihop transporterna. Vi ska lasta så mycket det bara går på bilarna samtidigt som allt ska komma fram i ett stycke. En förutsättning för att godset ska komma fram utan transportskador är att det är väl lastat. Här vill jag verkligen lyfta våra förare som gör ett fantastiskt jobb vid lastningen, säger Jonas Carlzon, affärschef expresslogistik, BDX.

Både fjärrtransportbilarna och distributionsbilarna kommer att märkas i trafiken.
– Tillsammans med Ahlsells kommer vi att ta fram specialdesignade bilar som speglar det klimatsmarta transportsättet. Dessutom kommer bilarna att vara märkta med både BDX och Ahlsell så det kommer inte att råda någon tvekan om vad som transporteras. Det här är något som vi har gjort tillsammans med Tibnor och Polarbröd också. Jag tycker att det är väldigt effektfullt när man möter en 24 meter lång lastbil där skåpet är som en stor fotovägg.

Ahlsell strävar efter att vara ett av branschens ledande företag inom hållbarhet avseende såväl miljö och ekonomi som socialt och samhälleligt ansvar. Därför var en viktig parameter i upphandlingen att transporterna ska ske klimatsmart. Det innebär att vi i dagsläget kör både de två fjärrtransportbilarna och de två distributionsbilarna på HVO 100.

– Våra kunder blir allt mer medvetna om olika alternativa bränslen och ställer högre krav på transporterna vilket är något som vi välkomnar. Vi har under ett antal år lärt oss mer och mer kring alternativa bränslen och det är också vår uppgift att både bidra till lägre utsläpp men också försöka påverka marknaden om att dessa alternativ finns.

Sedan tidigare ställer Polarbröd, Stena Recycling, Tibnor och Returpack krav på att fordonen ska köras på HVO 100 i uppdragen.

– Fördelen med HVO 100 är inte bara de klimatmässiga delarna utan att det är en enkel sak att ställa om till att köra fordonen på HVO 100. Inga dyra ombyggnationer eller andra anpassningar krävs, utan det går från en dag till nästa att börja köra på HVO 100, avslutar Jonas Carlzon.