Nytt avtal med Stena Recycling

Sedan tidigare har vi uppdraget att forsla material från anläggningen till båtarna som ska ta materialet vidare.

Totalt kommer fyra lastväxlare och liftdumpers, på årsbasis, användas för att köra metallskrot från Stena Recyclings anläggningar runt om i länet. Jonas Carlzon, affärschef expresslogistik på BDX, pekar på en av de avgörande konkurrensfördelar som BDX kan erbjuda i upphandlingsfasen.

– Det är enkelt. Tre bokstäver gjorde att vi kunde landa det här avtalet, nämligen HVO. Att vi kör de bilar som ingår i uppdraget på 100% HVO var en av förutsättningarna för att vi skulle komma ifråga för det här uppdraget. HVO skapar både en bättre närmiljö för förarna men den främsta anledningen är att vi minskar koldioxidutsläppen med upp till 92%.

Det här är tredje upphandlingen under 2016 där våra klimatsmarta transporter har varit avgörande för att få ett avtal. Sedan tidigare ställer Tibnor och Returpack krav på att fordonen ska köras på 100% HVO i uppdragen.

– Fördelen med HVO är inte bara de klimatmässiga delarna utan att det är en enkel sak att ställa om till att köra fordonen på HVO. Inga dyra ombyggnationer eller andra anpassningar krävs utan det går från en dag till nästa att börja köra på HVO.

För Jonas Carlzon och hans kollegor är det en självklarhet att HVO är här för att stanna.

– Vi hoppas att politikerna kan ge en långsiktig strategi för hur till exempel HVO ska värderas i miljöarbetet. Som det är nu vet vi bara hur beskattningen för HVO kommer att se ut för det närmaste året. Men å andra sidan vill vi dra vårt strå till stacken för ett miljövänligare Sverige så vi kommer nog inte att gå tillbaka till konventionell diesel fullt ut, oavsett hur det kommer att se ut i framtiden.

BDX HVO