Hösten är avtalens tid för BDX

Det innefattar även Peabs dotterbolag. - Det här betyder mycket för BDX och framför allt för Maskin och Transport, eftersom det skapar sysselsättning för många av våra medleverantörer, säger Stefan Sundqvist, divisionschef anläggning, BDX.

Avtalet med Peab är ett ramavtal, som reglerar förhållningssätten mellan parterna, när Peab hyr in maskiner och lastbilar av BDX. Det kommer bland annat att reglera vilka krav som finns på BDX som utförare och vilka krav det finns på lastbilarna, maskinerna och förarna när det gäller kundkrav, miljö, säkerhet och arbetsmiljö. 

– I första hand handlar det om hjullastare och grävmaskiner som beställs för att utföra markarbeten, och lastbilar för material- och ballasttransporter, säger Stefan.

Men det även kan handla om andra tjänster, som kranbilar, mobilkranar och vältar, maskiner till mark- och byggarbeten, inom exempelvis industrier, vägjobb och husbyggnationer.

Det här innebär att BDX kommer att vara en av Peabs huvudleverantörer för avtalade tjänster inom maskin- och transportsektorn i Norr- och Västerbotten.

– Vi hoppas att det ska generera många arbetstillfällen, säger Stefan, och berättar att Peab kommer att behandlas som en av flera prioriterade kunder.

Avtalet skrevs för drygt två veckor sedan och innefattar även Peabs dotterbolag.

Vad betyder det här för BDX?

– Det här betyder mycket för BDX och framför allt för Maskin och Transport, eftersom det skapar sysselsättning för många av våra medleverantörer. Det känns bra att få förtroende på marknaden att få utföra tjänster åt en så kompetent kund som Peab.

Sedan en tid tillbaka har BDX även ett ramavtal med Skanska.

– Det har bland annat inneburit ett gott samarbete i vårt projekt i Markbygden, där vi bygger vägar och planer. Skanska producerar betongen till oss, som vi levererar till slutkund.

Ytterligare en god nyhet är ett projektavtal med NCC, ett uppdrag som innebär att frakta

17 000 ton förstärkningsmaterial från Gällivare till ett upplag efter Porjusvägen.

– Vi har ett ramavtal med NCC som underlättar för oss att nu även skriva detta projektavtal med dem, säger Stefan.

Uppdraget ska vara klart före den 1 december.

– Det börjar nu i november månad. Ett kort jobb, men jätteviktigt. Att vi fått förtroendet att få göra det här åt NCC känns jättekul.

17 000 ton material låter väldigt mycket?

– En lastbil med släp lastar ju mellan 30-40 ton ton så det blir ganska många lastbilsturer, säger Stefan och skrattar.

Nyligen skrevs också flera avtal gällandesnöröjning, bland annat med Top Bostäder i Gällivare och med Svevia i Jokkmokk.

Även med Haparanda, Boden, Luleå, Arvidsjaur, Piteå, Kiruna och Jokkmokks kommuner har BDX skrivit avtal om att ha ansvar för vinterväghållningen; snöröjning, snöbortkörning och isrivning.

– I Haparanda har vi haft uppdraget tidigare och nu fick vi förtroendet med ett förnyat avtal. Att vi nu även får ansvara för stora delar av Jokkmokks snöröjning känns riktigt roligt. Dessa avtal är väldigt viktiga för oss och uppdragen sysselsätter cirka 180 fordon under vinterhalvåret. Jobben innebär vintersysselsättning, vilket gör att vi kan behålla personal och ha en året runt-omsättning som är jätteviktig för BDX och våra medleverantörer.

Ni verkar ha stor bredd på era avtal?

– Ja, det är riktigt kul. Det går vår väg på många ställen, säger Stefan.